Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.01.2011 11:25 - 3 скъпоценни камъка от поезията на Яворов (13.01.)
Автор: bulgariabook Категория: Поезия   
Прочетен: 1013 Коментари: 0 Гласове:
1



 Родина

 

Обичам те, родино, и ме трови

поради тебе често ядна скръб,

под гнет стоименен превивам гръб

и влача аз, неволник, твоите окови...

 

Но що си ти? Земя ли в някои предели?

Пръстта на тоя дол, на оня хълм,

еднакво мрътва в зной, под дъжд и гръм

която днес един - друг утре ще насели?

 

Къде си ти, къде, родино моя?

Нима сред тая повилняла сбир

от вълци и кози - на длъж и шир

потирена, чието име е безброя?

 

Не си ли ти на майчиното слово,

що най-напред погали моя слух,

не си ли откровителния дух:

на словото, - на битието вечно ново?

 

Но то... но то е в мене, тук, където

ридае миналото - тъмен ек,

и дето бъдащето - зов далек,

нашепва сънищата здрачни на сърцето.

 

И ти си в мене - ти, родино моя!

И аз те имам: радостта е скръб...

Че под неволно бреме вия гръб.

И аз те имам - за да бъда сам в безброя.

 

 

Две хубави очи

 

Две хубави очи. Душата на дете

     в две хубави очи; - музика - лъчи

     Не искат и не обещават те...

     Душата ми се моли,

     дете,

     душата ми се моли!

Страсти и неволи

     ще хвърлят утре върху тях

булото на срам и грях.

Булото на срам и грях -

     не ще го хвърлят върху тях

страсти и неволи.

     Душата ми се моли,

     дете,

     душата ми се моли...

     Не искат и не обещават те! -

     Две хубави очи. Музика, лъчи

     в две хубави очи. Душата на дете...

 

 

Завет

 

Един завет, о братя, ще оставя:

умра ли в мир - нещастник - или свърша

честит в борба - недейте ме заравя

при другите, в пръстта, за черви мърша.

 

Свещен завет, свещено да се пази:

чрез огън в прах трупа ми превърнете...

Посред море, на бури и талази -

и само там праха ми поверете.

 

 

Пейо Тотев Крачолов, по-известен като Пейо Яворов, е български поет и революционер, роден в град Чирпан на 13 януари 1878 година (нов стил).

Един живот изпълнен с битки и поезия.image




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: bulgariabook
Категория: Други
Прочетен: 72164
Постинги: 11
Коментари: 61
Гласове: 30
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031